Rabu, 30 Januari 2013

langkah hidupku


salam alaik.....
hidup tak selalunya indahkan?

hari ni tanggal 30/1/2013 aku hadapi satu perasaan yang kecewa...
orang yang aku sayang juga mengalami kekecewaan dan kesedihan di hati...

7.00 pagi...
aku bangun dari baradu aku untuk aku menunaikan kewajipan aku pada yang berhak...yakni ALLAH...

7.30 pagi
aku bersama rakan-rakan serumah ku masing-masing menghadap laptpo masing-masing untuk berperang mentasjil madah...harini kami pelajar UNIVERSITI MU'TAH JORDAN men'tasjil' madah untuk fasal thani...
dari semalam nya kami berhempas-pulas dalam menyusun madah untuk semesterini..tapi perancangan ALLAH itu mengatasi segalanya...

kami log in dalam portal universiti...selalu eror..tapi kami usaha jugak...aku hadapi kegelisahan dalam menunggu...sebab aku juga menunggu results seseorang di malaysia..makin bertambah-tambah kerisauan ku....

8.10 pagi...
portal untuk men'tasjil' madah telah di buka....aku laju-laju memasukan kod subjek dan 'syukbah'...aku sangkakan aku telah berjaye tapi sebaliknya...

bila aku katekan pada senior yang aku telah daftar hakikatnya aku telah melakukan kesalahan....
ya ALLAH...
hanya ALLAH sahaj atempat aku bertawakal dalam perjuangan ku ini...di sebabkan kesalahn dari diriku ini aku telah memperjudikan masa dan usahaku...

akhirnya..aku tak berjaya dalam apa yang aku rancangkan...
YA ALLAH....
sedih sangat hati ini...
aku hanya mampu diam...menerima ketetapan lain yang telah di takdirkan untuk aku....
aku terus hilang mood..aku terus berfikir aku telah melukai hati rakan ku...
aku lari kan diri aku di bilik belakang rumah sewaku...

di situ aku pujuk hati aku dengan melayar internet...dan layan youtube,...
betapa aku gagal dlm perancangan aku hari ini....
aku kuat kan jugak hati ku..tapi perasaan sedih ku betul-betul membunuh mood aku untuk ceria...

aku hilangkan lagi kekecewaan aku dengan bermain dengan kucing belaan kami..."bon-bon''

9.30 pagi....
aku tgk seseorang yang aku tunggu sedang online...
lantas aku terus menegurnya..dan memulakan sesi chatting dengannya..
aku bertanyakan result STAM yang dia ambil hari ini...
 YA ALLAH....mmg perancangan ALLAH itu mengatasi segalanya....

aku pikir dia akan bergembira dengan keputusan yang dia perolehi...tapi musibah kegagalan juga menimpa dirinya....dia juga kecewa seperti aku...dia juga sdih kerana gagal mendapatkan apa yang dia mahukan...

Ya ALLAH...
takdir apakah ini dari-Mu ya ALLAH....
hatinya juga sedih..seperti aku
hatinya juga perlukan ketenangan ..seperti aku......
hati nya juga sedang berjuang untuk kembali ceria ...seperti aku...

aku amat memahami kesedihan hatinya...aku merasai apa yang dia rasai...aku berdoa untuk nya...tp ALLAH.......
dia juga seperti aku...

bila aku rindukan dia....takdir ALLAH mengatasi lagi....pasti datang perasaan nya juga untuk ku..tp tak di ungkap..hanya ku menyangke dalam hati ku sahaja......kerana dia menghantar mesej dari malaysia...
sungguh aku pendam segala perasaan aku pada dirinya...aku hanya berserah pada ALLAH sahaja....
itu lah yang mampu aku lakukan....

6.30 petang...
kakaq...sabar ea...aku mmg sayang kat korang semua...

rupanya bukan aku dan dia juga kecewa tapi juga kakaq kesayanganku...
apakah ini????ujian untuk orang2 yag benar2 aku sayag...

Ya ALLAH...
aku sungguh kesian dengan kakaq ku...ujian itu tanda ALLAH sayang pada orang-orang yang aku sayang...
Ade hikmah di atas semua itu...aku pujuk hatiku...aku berdoa untuk keluarga ku juga...
apakah hikmah itu Ya ALLAH....

Ya ALLAH sesungguhnya padamu aku berharap...padamu aku memohon...
sungguh kedua ibubapa ku....kakaq-kakaq ku...adik-adikku...abang-abangku....dan dia sedang di uji...
aku memohon Ya ALLAH....
engkau kuat kan lah hati mereka semua...
engkau ampuni segala dosa mereka...
engkau anugerahkan lah syurga terindah untuk mereka semua...
engkau berikan lah kejayaan yang terbaik untuk mereka...

Ya ALLAH.....engkau lah Yang Maha Mendengar...
engkau dengar lah rintihan hati ku ini...sungguh aku sangat sayang pada mereka semua keranaMu Ya ALLAH...
aku sangat rindukan mereka yaALLAH...
hantarkan lah kekuatan di hatiku ini buat mereka...
engkau damaikan lah hati mereka...
engkau anugerahkan lah keimanan yang tiada tolok bandingnya pada mereka semua...

sungguh aku sayang mereka...
sungguh aku sayang mereka...
sungguh aku sayang mereka semua....

Selasa, 29 Januari 2013

alhamdulillah.....alhamdulillah.....

SIAPA TAHU ISI HATI KITA???????
ALLAH..ALLAH..ALLAH...ALLAH...ALLAH...ALLAH...ALLAH...ALLAH
SUBHANALLAH......

YA ALLAH
mungkin ini wasilah...
mungkin ini yang terbaik untuk ku...

siapa sangke...aku menunggu dengan penuh kesetiaan...aku sentiasa mentajdidkan niatku menunggunya kerana ALLAH...aku tak pernah putus berdoa pada-Nya...
dan aku sentiasa mengingati ALLAH saat aku mengingati dirinya...

Hati mungkin tak keruan bila ada masa ALLAH bagi wasilah untuk aku melepaskan rindu aku pada dirinya...
aku takut hatiku leka...aku takut hati aku kecewa...dan aku takut aku mendapat dosa...

apa yang aku lakukan bila aku ingat kat dia...
aku puasa sunat...
aku solat dua rakaat...
aku baca al-quran...
aku berzikir...

aku selalu sebut nama ALLAH dalam hatiku....

apa yang aku buat ni??????????
ni lah cara aku untuk aku sampaikan persaan aku ada dia...

aku hadirkan ALLAH  supaya aku tak lalai...aku tak nak cinta dari jalan yang salah...
aku  hanya Cintakan ALLAH sahaja dalam hati aku...
sebab aku tahu pasti ALLAH akan hadiahkan aku seorang yang hebat disisiNya...

kini aku bersyukur...aku akan terus istiqomah dalam caraku...
aku tahu harapan tak mungkin boleh menjadi kenyataan...tapi aku sentiasa usaha,..

siapa pun dia...dan masa silam nya...aku lupakan...aku cube untuk memperbaiki diri aku...
aku kene jadi wanita sirah nabawi...bukan untuk sesiapa tai untuk ALLAH....

semoga ALLAH tahu apa isi hati ku..untuk hari ini dan akan datang aku bersyukur pada ALLAH....

alhamdulillah...

Isnin, 28 Januari 2013

Cinta Malaysia di bumi Mu'tah

ada apa dengan cinta....

aku tahu perancangan ALLAH itu lebih mendahului segala-galanya...
kenapa ALLAH bagi aku perasaan ini....
kenapa ALLAH tetap kan aku untuk menerima ujian ini....

menantikan sesuatu yang tak pasti....

dulu aku menganggap cinta 'islamik' yang ku bawa itu adalah yang terbaik....
aku bentukkan cintaku itu hanya di atas jalan ALLAH....
aku sentiasa bermuhasabah diriku dalam membina cintaku pada si dia....

tapi ketentuan ALLAH itu mengatasi perancangan ku....

aku kenali dia seorang yang sangat hebat walaupun tidak sehebat RASULULLAH...
aku kenali dia dengan rasa hatiku....
dia cukup baik,cukup budi bahasanya,cukup kepandaiannya,,dan yang lebih cukup pada agamanya...

dia sangat mencintai ALLAH dan RASULULLAH...
dia sangat takutkan azab ALLAH...
dia sangat meng'aulakan' ALLAH dari segala-galanya...
dia bina Cinta ALLAH dalam dirinya...

aku redha dengan apa yang telah di takdirkan...
mungkin ku katakan ini bukan harapan tapi sebenarnya harapan...

andai dia milik ku...
YA ALLAH...dekat kan lah hatinya dengan hatiku...
YA ALLAH...jagakan imannya untuk ku...
YA ALLAH...Engkau kuatkan hatiku untuk terus menunggu dirinya...

kini aku jalani hidup ku di bumi mu'tah dengan ku bawa cintanya bersama...
ku hadapi perit pahit di sini dengan harapan cintanya dari ALLAH...

aku tak kan pernah lupa untuk berdoa untuk dirinya...
aku sentiasa hadirkan dirinya dalam setiap doakan,sujudku,serta tawakalnya

aku menantinya dengan penuh harapan....

Sabtu, 26 Januari 2013

sahabat kerana ALLAH.....

alhamdulillah...ALLAH mmg baik kan?...ALLAH kurniakan kita sahabat-sahabat yang sama-sama cintakan Dia.....

melangkah di persada dunia bersama...
menempuh halangan bersama...
merawat kelukaan bersama...
dan mencari redha ALLAH juga bersama...

aku sangat menyayangi sahabat-sahabat ku....

nak tahu tak siapa mereka..?nak tahu tak merke siapa? kalau boleh aku nak senarai kan 
siapa mereka...



mereka adalah wanita yang solehah....mereka adalah wanita yang sama-sama mencari redha ALLAH....mereka adalah wanita yang hebat...mereka wanita yang mahu menjadi seperti wanita sirah nabi....

mereka semua adalah sahabat aku...
ramai lagi....

aku tak mampu untuk membalas budi baik mereka...
aku hanya mampu doakan mereka sahaja...

1-mohammad na'im bin solehen

dia juga antara sahabat yang bersama-sama dalam perjuangan aku....

mereka sangat hebat...
belajar di oversea....
mereka tetap tidak mengabaikan tanggungjawab mereka pada orang di sekeliling mereka....
mereka lebih 'aula'kan orang lain dari diri mereka sendiri...
mereka selalu buat orang lain gembire...
mereka sentiasa bersama dalam suke dan duke...
mereka anak yang taat kepada ibubapa..
mereka sangat menghormati orang lain..
mereka seorang yang soleh dan solehah...

aku terfikir...
layak kah aku untuk mendapat sahabat seperti mereka...
layak kah aku di sisi mereka...
apakah aku telah menjaga hak-hak mereka 
sungguh mereka lah insan yang aku sayang....








(((((mereka lah sahabat aku in sya ALLAH dunia akhirat)))))

awak-awak yang kawan ngan sahabat-sahabat saya.....
tolong jangan sakiti hati mereka.....
tolong jangan buat mereka terluka.....
tolong jaga kan mereka untuk saya.....


Rabu, 23 Januari 2013

JAULAH HATI

BERMULANYA DARI SINI...
((((GAMBAR PERTAMA JAULAH JORDAN))))

18 Januari 2013

Malam tu kitowang gerak dari mu'tah jam 3.oo pagi...punye la bincang masa meeting nak gerak jam 12.00 malam....tp bak kate orang <<kita merancang tapi ALLAH yang menentukan>>

aku dan ahli darr aku siap2 nak p jaulah tu...habiskan masa dgn iron baju...
hamboi!hamboi!....sakan masing2 nak berjalan....nanti dalam coaster renyok seribu jugak....haha..tp ter'sepak' kat diri sendiri jugak....coz macam tu gak....
banyak pulak ''gak'' aku...tak pe lah....

gambar kat atas tu gambar pertama kitowang amek.....ni la <WADI MUSA>
ape ade kan?
1-air mata air di situ adalah simber kehidupan masyarakat arab di situ...
2-air ni jugak air yang sampai ke PETRA....untu orang2 yang hidup kat situ zaman dahulu n sampai sekarang.....

الحمد الله..........الحمد الله............الحمد الله


19 Januari 2013
YA ALLAH...mmg sangat bersyukur bile sampai <PETRA>..sebab aku nak sangat pergi petra....
dulu aku teringat gambar seorang guru aku yang mengajar di Maahad Pontian...beliau seorang student universiti yarmouk....
nampak gambar beliau belakangnye berlatar belakang kan bangunan di petra tu.....dan aku teringat cerita mat putih(mat salleh:->)..cerita transfomer....jadi hati aku mmg nak sangat menjejakkan kaki ke sana.....
dan alhamdulillah dapat jugak......

sampai sarapan dulu n kitowang terus amek tiket n masok....mule-mule jerk dah takjub....jumpe la orang arab badwi....ade kawan tu bergurau.."akhowat sekalian,jgn jadi menantu badwi tau"

atoiyai....hehe,,,,gelak sakan kitowang....tapi ape yang membuatkan aku sangat jadi manusia yang paling kerdil bile aku tgk tinggalan sejarah  kat situ....YA ALLAH...kuasa ALLAH mmg manusia x mampu untuk tandingi.....

ini lah kesan daripada umat NABI SALLEH A.S.....mereka ummat yang sangat hebat dalam membina tapi mereka mensyirik kan ALLAH....ade jerk nampak ukiran2 berhala yang masih jelas lagi.....maka ALLAH timpakan musibah kepada mereka...hancur lah kaum NABI SALLEH......

aku jalan sorang untuk aku hayati makna sebenar kekuasaan ALLAH....aku dekat kan hati aku dengan kebesaran ALLAH.....suke mmg suke tapi berpada untuk aku..

semue bergembire...
semua ber'tangkap' gambar'
semua ketawaan...
semua berseronok.....

tp ambil x wasilah ni....
ambil x perasaan kerdil di sisi ALLAH....
abil x perasaan rakan2 yang tersasar.....
dan ingat x rakan2 yang x berpeluang merasai....

aku bukan lah ade masalah...jalan sorang2...tapi itu lah yang aku hayati....yang aku fikirkan....
aku x nak lepaskan peluanag yang ALLAH bagi kat aku....buakn senang....

dan terfikir x....kenape kita yang di pilih.....

sebab kita kenne bawa ummah kita....kita kene selamat kan agama kita....kita kene selamatkan diri kita dari azab ALLAH....ALLAH pilih kita....terase x kita ni memegang tangungjawab yang sangat besar...ALLAH tanya....

mmg ini lah ##JAULAH HATI AKU##...

SAMBUTAN AIDILADHA
DI BUMI JORDAN..

INI LAH...RAKAN-RAKAN AKU YANG SAMA BERJUANG UNTUK UMMAH
MEREKA SANGAT HEBAT...MEREKA LAH SRIKANDI JANNAH

UKHWAH YANG DI BINA KERANA ALLAH..
BERPISAH JUGA KERANA ALLAH..


Ahad, 13 Januari 2013


ALHAMDULILLAH....ALHAMDULILLAH.....
Segala pujian hanya untuk ALLAH....

Kadang-kadang segala ujian yang mendatang itu petanda bahawa ALLAH nak bagi sesuatu yang baik untuk hambaNya.....
Tak terjangkau dek akal fikiran dengan hikmah yang terbentang luas untuk kita....

Dulu aku bersusah-susah untuk menuntut ilmu....
bersusah-susah dalam memahami bahasa arab 'ami jordan....
bersusah-susah untuk menaiki coaster pergi ke jamiah(universiti).......
bersusah-susah dalam menghadiri kelas tambahan yang di buat oleh tolib atau tolabah....
bersusah dlam menghadiri kelas tafakuh ilmu....

semua itu menuntut aku untuk melakukan pengorbanan yang sangat besar....
kadang-kadang itu aku tersasar dari landasan dakwah ku....
dan selalu menuntut aku untuk sentiasa mentajdidkan niat....

aku belajar kerana ALLAH...
aku ke bumi jordan ini kerana ALLAH....
aku bersusah-susah semuanya kerana ALLAH....

ummahku...perlu bangkit....
ummahku...perlu membina tamadun islam teragung....
ummahku....merupakan ummah RASULULLAH....
 
kini....aku tahu kejayaan akan pasti diberikan oleh ALLAH kepada hambanya yag berniat untuk itu..
Aku bersyukur kerana diberi nikmat itu....
sungguh aku hanya mampu ucapkan syukur dan pujian itu hanya pada ALLAH sahaja....

kejayaan aku dalam semester ini menuntut u untuk terus lebih berusaha....
hati tak menyangka tapi aku sangat bersyukur....
kerana aku lah hambaNya yang terpilih....

Dan ini bermakna kejayaan ini akan membuatkan aku lebih bertanggunjawab pada ummah....
aku juga perlu bertanggungjawab padaa diri ku sendiri....
kejayaan ini lah permulaan langkah ku dalam berdakwah....
daan menyampaikan isi kalimat ALLAH....

kata indah dari seorang alim ulama;..
"من قال لا اله الا الله وهو داعي"

sampai bila-bila pun aku ingat kata-kata ini.....


Sabtu, 12 Januari 2013

hadith 40 dan hadith ke-5






ﻋَﻦْ أُمﱢ اﻟﻤُﺆْﻣِﻨِﻴْﻦَ أُمﱢ ﻋَﺒْﺪِ اﷲِ ﻋَﺎﺋِﺸَﺔَ رَﺿِﻲَ اﷲُ ﻋَﻨْﻬَﺎ ﻗَﺎﻟَﺖْ: ﻗَﺎلَ رَﺳُﻮْلُ اﷲِ ﺻَﻠﱠﻰ اﷲُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ
وَﺳَﻠﱠﻢ : (( ﻣَﻦْ أَﺡْﺪَثَ ﻓِﻲ أَﻣْﺮِﻧَﺎ هَﺬَا ﻣَﺎ ﻟَﻴْﺲَ ﻣِﻨْﻪُ ﻓَﻬُﻮَ رَدﱞ )) . رواﻩ اﻟﺒﺨﺎري وﻣﺴﻠﻢ وﻓﻲ
 .(( روایﺔ ﻟﻤﺴﻠﻢ: ((ﻣَﻦْ ﻋَﻤِﻞَ ﻋَﻤَﻼً ﻟَﻴْﺲَ ﻋَﻠﻴﻪُ أَﻣْﺮُﻧَﺎ ﻓَﻬُﻮَ رَدﱞ
Daripada Ummu al-Mukminin Ummu Abdullah 'Aisyah r.a. ﻋﻨﻬﺎ اﷲ    beliau berkata: Rasulullah  رﺿﻲ
SAW telah bersabda: Barangsiapa yang mengada-ada sesuatu perkara dalam urusan kita ini, yang
bukan daripadanya, maka ia tertolak.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan al-lmam Muslim. Dalam riwayat Muslim, ada hadis lain
berbunyi: Barangsiapa yang mengerjakan suatu amalan yang tidak ada asal usul dengan agama kita,
maka ia tertolak ( Al-Imam al-Bukhari dalam kitab  (اﻟﺼﻠﺢ آﺘﺎب)  bab  (ﺟﻮر ﺻﻠﺢ ﻋﻠﻰ اﺻﻄﻠﺤﻮا إذا ﺑﺎب) nombor 2550.
 .(nombor 1718 (ﺑﺎب ﻧﻘﺾ اﻷﺡﻜﺎم اﻟﺒﺎﻃﻠﺔ ورد ﻣﺤﺪﺛﺎت اﻷﻣﻮر) bab  (آﺘﺎب اﻷﻗﻀﻴﺔ) Al-Imam Muslim dalam kitab
Pokok Perbincangan Hadis :
Larangan mengada-adakan dalam urusan agama :
a) Dalam Ibadat :
Sesuatu yang dibolehkan melakukannya dalam ibadat tertentu, tidak semestinya boleh dilakukan dalam
ibadah lain pula. (dedah kepala - ihram/ berdiri-azan)
Ibadah yang langsung tidak syar’ie ( dengan hiburan/ tarian) - tidak diterima Allah bahkan ditutup
pintu taubatnya.
Menongkok tambah dalam ibadat yang disyariatkan. (tambah rakaat dalam solat fardhu/ wudhu’ empatempat) 
Mengurangkan sesuatu dari yang disyariatkan. (kurang rakaat dalam solat).
b) Dalam Muamalat :
 i) ‘Aqad yang dilarang oleh Syara’ :
Barang yang hendak di’aqad tidak halal.(nikah dengan mahram).
Aqad pada barang yang diharamkan (arak/ bangkai).
 ii) ‘Aqad yang menyebabkan berlaku zalim bagi sebelah pihak. (nikah anak perempuan tanpa
izinnya).
Pengajaran hadis:
lslam adalah agama yang sudah sempurna dasar dan prinsipnya. la tidak perlu ditokok tambah lagi.
Sebarang tokok tambah, ubah suai atau pengurangan yang bertentangan dengan usul agama adalah
bid'ah yang diharamkan, yang ditolak dan sesat.
Yang dimaksudkan dengan bid'ah ialah segala perkara yang tidak berdasarkan usul agama, seumpama
mereka cipta cara beribadat tertentu, seperti sembahyang cara baru, upacara keagamaan baru dan
sebagainya.
Setiap muslim mestilah menjauhkan diri daripada terjebak dalam perbuatan bid'ah sesat, kerana ia
boleh membawa kepada kehancuran diri, agama dan setengahnya pula membawa kepada kufur.
Cukuplah baginya berpegang teguh dengan apa yang telah dibawa oleh Rasulullah SAW, demi

singkapan fajar dari ALLAH

Demi waktu dhuha...
dan demi malam apabila telah sunyi...
Tuhanmu tidak meninggalkan engkau(Muhammad dan tidak pula membencimu...
dan sungguh yang kemudian itu lebih baik bagimu daripada yang permulaan...

Dan sungguh kelak Tuhanmu pasti memberikan kurnia-Nya kepadamu sehingga engkau menjadi puas..,
Bukankan Dia mendapati sebagai seorang yatim lalu Dia melindungimu...
dan Dia mendapati sebagai sebagai seorang yang bingung lalu Dia menunjukan petunjuk...
dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan lalu DIA memberikan kecukupan...
Maka terhadap anak yatim janganlahengkau berlaku sewenang-wenangnya...
Dan terhadap orang yang meminta-minta janganlah engkau menghardiknya...

Dan terhadap nikmat Tuhanmu hendaklah engkau menyatakan dengan bersyukur...

Saat mata kita memandang...
di situlah bangkitnya kita dari mati kecil...
 
kita bersyukur dengan nikmat kehidupan yang ALLAH berikan...
adakah memadai hanya kita bersyukur sahaja...
tidak kan?
bangkit itu tanda dan tamasil supaya bermulalah langkah manusia dalam amar makruf dan nahi mungkar...

MACAM MANA?
''TEPUK DADA TANYA IMAN''

MUJAHADAHKU...

.

Aku kini berpijak di bumi anbia....
bumi yang penuh barakah...bumi jordan....
Aku tak pernah menyangka diriku telah sampai di sini...
dan sekarang aku percay adan yankin...bahawasanya...inilah takdir ALLAH untuk ku...

KISAHKU BERMULA................

"Mak!ni ade borang melanjutkan pelajaran kat jordan...mak dan abah tengok lah dulu"

aku langsung tak memandang serius dengan perkara itu sebab aku tahu mustahil kot untuk aku mencapai impian tu....tp aku tahu..keluarga aku merupakan keluarga yang mementing kan ukhrawi seiring dengan duniawi....
aku tahu juga mak dan abah ku memikirkan tetang nilai ALLAH pada hambaNya..
akhirnya abah membuat keputusan untuk mengambil cakna dalam kes aku mahu melanjutkan pelajaran di bumi itu..

Tanggal aku x ingat berape hari bulan....tapi yang aku ingat adalah...esoknya adalah hari ramadhan pertama pada tahun 2011..abah dan mak on the sport pergi beli tiket bas tengahari itu dan petang nye juga kami 3 beranak pergi ke kuala lumpur untuk membuat sijil terjemahan...padahal aku akan pulang ke asrama.pada lusanya....
dan time ni lah aku rase mula lah perjuangan aku...kami sampai di kuala lumpur...masa yang terhad..dalam perjalan aku sentiase berdoa supaya ALLAH mudahkan semua urusan ku....
dan ALHAMDULILLAH...
segalanya selesai...dan aku poun kembali ke asrama ..mmg orang kata..macam x cukup tanah nak pijak sebab memikirkan adakah aku sampai tepat pada masa nya untuk pulang...
semua itu takdir ALLAH..aku terus kan perjuangan ku dalam STAM...dan aku teruskan lagi dengan masuk kolej islam johor untuk kursus bahasa arab.....
dan seterusnya aku melangkahkan kaki ku di airport...jakun sikit sebab kali pertama aku jumpa kapal terbang besar-besar..dan aku kali pertama naik flight.....
maka...takdir ALLAH lah yang mengetahui hati aku adalah keranaNya...aku sampailah di bumi anbia ini untuk mujahadah ku dalam mencari REDHA ALLAH......

ALLAHU A'LAM...

pentas dunia

bila sesuatu datang menguji....itu tandanya ALLAH mencintai kita...
kita tidak pasti semua itu sememangya adalah baik atau tidak..
allah dah kata dalam mafhumnya...:
''tidak aku uji seseorang itu melainkan di atas kemampuannya''

tepuk dada tanya iman....
kita bersyukur atau tidak di atas semua yang ALLAH kurniakan pada kita...

kalau kita menangis adakah tuala atau sapu tangan yang sama-sama bersama...
kita akan cari jugak ALLAH..
bukan selamanyakan mak ayah.adik,kakak.dan kawan bersama kita kan?....
tp ....yang selalu sama-sama dengan kita adalah..
ALLAH.S.W.T



aku yang baru

alhamdulillah....
sungguh segala yang berlaku itu adalah segalanya dari ALLAH....
semalam..hari ini dan esok....
semua nya dari Dia Yang Maha Mengetahui....

Sungguh aku bersyukur dengan segala nikmat yang telah ALLAH berikan padaku...
terima kasih kepada yang turut sama-sama dalam pentas dunia in...
terima kasih kepada yang telah menjadiakn hidup aku lebih bermakna...

mulanya langkah aku dalam jalan indah...
jalan yang penuh dengan perhiasan mujahadah....
jalan yang pasti untuk ke syurga penuh hakiki.....
jalan yang ditarbiyah dalam mencintai ALLAH dan Rasul-Nya...

kini..
perubahan itu menuntut ku untuk mengajak...
menuntutku untuk mengasihi dan berukhwah....

saat ini...
aku buka nya dengan alhamdulillah dan bismillah.....