Rabu, 5 Jun 2013

Mu'tah juga menenangkan jiwa

AL KISAH BERMULA........

berjalan di pekan Mu'tah..untuk tenang kan jiwa
jiwa yang bercampur dengan bermacam-macam emosi
jiwa yang mendambakan ketenangan
jiwa yang rosak kerana sesuatu yang engkau lakukan

tapi ada jugak suara sumbang lagi menyumbangkan berkata...................

Apa kejadah nye engkau pergi tenangkan hati kat 'bandar Mu'tah ' tu..
makin serabut adalah kepala otak tu
tak ada tempat lain ke yang engkau nak pergi

pergi lah Jabal hira'
Makam sahabat di Mazar
Laut Mati ke
Aqoba atau Amman ke??


atau paling tak pun engkau pergi lah duduk dekat masjid-masjid sana
tenang sikit hati kesana

Saya tak marah pun semua cadangan awak tu
malah saya sangat menghargai apa yang awak cuba lakukan untuk saya
tapi saya tak nak ke tempat tu semua
sebab saya bukan lah ada duit macam awak ada
saya bukan lah sombong dengan tu semua

tapi kalau awak nak tahu saya 
nak hilangkan cepat-cepat rasa marah,rasa tersinggung,rasa kecil hati dengan awak
dan orang lain
saya tak suka nak lama-lama marah dan tersingggung
saya tak suka nak lama-lama bermasam muka dengan semu orang
saya tak suka oran lain asyik nak jaga hati saya
saya tak suka orang tahu saya tersinggung dengan semua

mungkin awak nak tahu sebab saya ari ketenangan di Mu'tah sahaja
sebab saya sendiri nak diidk hati saya untuk mengenal manusia jenis apa saya ni
saya jumpa semua sikap awak semuadi luar pekan sana
saya jumpa semua perbuatan awak pada orang lain diluar sana

tapi saya jumpa semuanya perbuatan yang baik-baik belaka..
saya nampak awak sangat baik dengan orang
saya nampak awak sangan ikram kan kawan-kawan awak
saya  nampak awak juga mengajak mereka perkara yang baik
saya suka awak semua bersikap seperti itu

tapi...
kenapa bila berada bukan di luar tapi di dalam
awak tidak seperti itu
awak buat seorang diri
awak sorok kan semua nya dari saya 
tak macam apa awak buat dengan orang lain

saya relakan
saya luahkan pada ALLAH
saya luahkan juga tempat lain
saya hilang kan rasa marah dan kecil hati saya di Mu'tah supaya saya nampak kebaikan yang awak buat
supaya saya balik saya masih terbayangkan lagi kebaikan yang awak lakukan di luar
supaya saya jejakkan kaki di dalam saya masih boleh terima apa yang awak buat di dalam

awak mungkin tak kan paham apa yang cuba saya lakukan ini
tapi semua ini saya juga untuk ukhwah sesama kita di sini

marah saya
tersinggung saya
terkecil hati saya
saya cuba pendamkan dan saya tak nak buat pada orang lain
sebab saya tahu ALLAH akn membalas apa yang saya buat
saya tak mahukan begitu


Saat hati berkata " INGIN ", namun ALLAH berkata " TUNGGU ".
Saat AIR MATA harus menitis, namun ALLAH berkata " TERSENYUMLAH ".
Saat segalanya terasa " MEMBOSANKAN ", namun ALLAH berkata " TERUSLAH MELANGKAH ".
kita merancang,Allah juga merancang..tetapi perancangan Allah lebih baik.. :')


Tiada ulasan:

Catat Ulasan